fa-IR
چگونه با پشت سر گذاشتن ترس از شکست خود، موفق شوید

چگونه با پشت سر گذاشتن ترس از شکست خود، موفق شوید

برای آنکه استارت‌آپ شما موفق شود باید به‌راحتی دست به ریسک بزنید تا پیشرفت کنید.

واقعیت حاکم بر صنعت استارت‌آپ‌ها، این است که احتمال شکست شما در دنیای کسب‌وکار بسیار بیشتر از صنایع دیگر است. درواقع ۹۵ درصد استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورند. همین‌الان باید این حقیقت را قبول کنید. اگر این حقیقت شما را می‌ترساند، این احتمال وجود دارد که نتوانید به‌عنوان یک کارآفرین موفق شوید. چرا؟

زیرا کارآفرینان از احتمال شکست به‌خوبی آگاه‌اند. درواقع آن‌ها اهمیتی به این مسئله نمی‌دهند. شکست کوچک‌ترین آزاری به آن‌ها نمی‌رساند، چرا که به داشته‌هایشان ایمان‌دارند؛ بنابراین، اگر می‌خواهید استارت‌آپ شما موفق شود، باید شکست را پشت سر بگذارید.

 

ریسک‌پذیر باشید

زندگی استارت‌آپ‌ها پر از ریسک‌های سنجیده است؛ بنابراین باید شهامت ریسک‌پذیری را داشته باشید. این ریسک ممکن است ورود زودهنگام به بازار باشد، یا رقابت با رقیبی بزرگ به‌واسطه ایده‌ای کاملاً جدید. درواقع همواره باید دست به ریسک بزنید. اگر ترس از شکست مانع شما شود، ممکن است از ریسک اجتناب کنید، راه ایمن را در پیش بگیرید و خود را به خطر نیندازید.

اما یادتان باشد ریسک نکردن به زیان شماست. استارت‌آپ‌هایی که ریسک نمی‌کنند گاهی پولشان را از دست می‌دهند، چرا که مشتری کافی جذب نمی‌کنند. گاهی نیز همچنان ادامه می‌دهند، بدون آنکه هزینه زیادی داشته و درآمدی کسب کنند و این وضعیت فایده‌ای ندارد و همچون شناگری است که در آب بی‌حرکت می‌ماند تا بمیرد.

 

فرهنگ غالب

شما به‌عنوان رهبر شرکت خود، مسئول تمام اتفاقاتی هستید که در شرکت شما می‌افتد. نوع فرهنگی که بخشی از برند شماست، تقریباً به‌طور کامل تحت تأثیر خود شماست. هر کاری که انجام می‌دهید، مستقیم یا غیرمستقیم، روی تمام افرادی که در شرکت کار می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. فرض کنید شرکتی در حال از دست دادن کارمندانش است. همه می‌دانند که وقتی اوضاع نامطمئن است، احساس اضطراب و نگرانی از سطوح بالاتر به کارکنان بخش میانی منتقل می‌شود. این کارکنان احمق نیستند و به‌محض مشاهده نشانه‌های ترس و نگرانی از سطوح بالاتر، خودشان هم تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

 

چرا که اتفاق خواهد افتاد

شکست معمولاً به معنی ورشکستگی و مشاهده ویران شدن کاخ رؤیاها و آرزوهاست؛ اما باید گفت شکست به‌ندرت تصویری چنین دراماتیک دارد. درواقع شکست چیزی است که به‌طور مداوم اتفاق می‌افتد. استارت‌آپ شما چنان به شکست عادت خواهد کرد که قادر خواهید بود به‌راحتی و بدون هیچ مشکلی، از آن عبور کنید.

بااین‌حال، بسیاری از مالکان استارت‌آپ‌ها قادر به این کار نیستند. آن‌ها به‌قدری از شکست می‌ترسند که به‌طورکلی فلج می‌شوند. ازآنجاکه اکثر نمونه‌های شکست در قالب فعالیت‌های کوچک و با تیم‌های مختلف در داخل شرکت اتفاق می‌افتند، ناگهان به خود می‌آیید و می‌بینید در شرایطی هستید که اصولاً کاری از دستتان برنمی‌آید.

مسئله سئو را فراموش کنید. چرا که احتمال جریمه شدن توسط گوگل شما را می‌ترساند. مسئله طراحی اقلام بازاریابی را هم فراموش کنید. چرا که احتمال عدم استقبال مردم شما را می‌ترساند.

 

چگونه بر ترس از شکست غلبه کنید؟

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، ترس از شکست ممکن است شرکت شما را به زمین بزند؛ اما حتی ترسوترین مالکان کسب‌وکارها هم می‌توانند بر ترس خود غلبه کنند.

قبل از هر چیز باید این حقیقت را قبول کنید که شکست اتفاق خواهد افتاد. مرحله پذیرش این واقعیت اولین گام برای کنار آمدن با آن است. در گام بعدی، نباید مانع از تجربه کردن خود شوید. اگر کسی از سگ می‌ترسد، توصیه روانشناسان این است که آن فرد باید با سگ روبرو شود. باید به سگ دست بزند و با او تعامل برقرار کند.

درباره شرکت هم همین‌طور است. باید به خود اجازه شکست بدهید، دوباره و دوباره. کاری کنید که شانس موفقیت پایینی دارد. البته نباید بی‌دقت باشید، اما هر چه بیشتر شکست را تجربه کنید، ترس شما از آن کمتر می‌شود.

 

کلام آخر

شکست خوب است، چرا که شکست یعنی امتحان کردن چیزهای جدید. شکست، فرصت‌های زیادی را برای یادگیری و رشد فراهم می‌کند. اگر مانع خود نشوید و دست به ریسک بزنید، پذیرش احتمال اینکه برنامه‌های شما موفق نشوند، برایتان ساده‌تر خواهد شد.

و این بسیار خوب است. به‌محض آنکه غلبه بر ترس را یاد بگیرید، از ترس‌های خود رها خواهید شد و بهتر می‌توانید در مسیر پیشرفت قدم بردارید.

شما چگونه بر ترس خود غلبه خواهید کرد؟